Ontwerp

Ruben
Doctor in de forumwetenschappen

Re: Ontwerp

Berichtdoor Ruben » 19 jun 2011, 13:17

yoachim schreef:pfff, kweet ni meer wat te leren, maja... enigste oplossing is naar carnavalsmuziek luisteren vrees ik

Dan is het tyd om een pizza in de oven te steken en een filmke op te zetten zoals ik :D
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 19 jun 2011, 15:04

yoachim schreef:vraagjes:

1. Waarom gebruiken we ook alweer AC en geen DC motoren, kdenk dat mijn pijltjes tussen de figuren en uitleg niet echt consequent zijn (rond p58)
2. in hoofdstuk 8 hebbe we een oefening gemaakt, namelijk "fig. 8.3a network scheduling CPM", nu had ik nog een postit dat vroeg waarvoor CPM staat

Heb eindelijk het AC/DC figuurtje gevonden in mijn eigen nota's :P Altijd handig om de nota's ook eens te bekijken (en die gaan precies over andere dingen dan de cursus :P )
Soit: Op de x-as hebben we het toerental. Op de y-as staat het koppel geleverd door de motor.
Voor de DC motor is dit een horizontale lijn, die alleen op het einde een beetje naar beneden afbuigt (verlies aan koppel bij maximaal toerental).
Voor een AC motor hebben we een mooie piek bij het nominale toerental ( = netfrequentie/aantal poolparen) waar de AC motor dus preferentieel werkt. Helaas heeft een AC motor een slecht aanloopkoppel nodig. Indien dit dus van belang is, bijvoorbeeld motor die veel aan/uit moet, gaan we liever een DC motor gebruiken. De reden dat we liever met AC motoren werken is omdat deze mindere verliezen hebben (geen omvormers nodig).
Doordat het toerental gekoppeld is aan de netfrequentie moet je dus ook altijd opletten met data gegeven door Amerikaanse fabriekanten daar de netfrequentie daar 60Hz is en je het toerental dus maal 5/6 moet doen.
De reden dat AC motoren steeds meer aan belang winnen komt door het feit dat met behulp van thyristor sturing (halfgeleider die grote vermogens bij hoge spanningen eenvoudig kan schakelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Thyristor) men de piek van de asynchrone motor tot praktisch nul toeren kan doen verschuiven.

Hopelijk ben je er nu aan uit?
Laatst gewijzigd door Bart Mus op 19 jun 2011, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"Sakujo!"
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 19 jun 2011, 15:23

yoachim schreef:
Ruben schreef:nog enkele pietlulligheden:
sessie 4)
die rho gemiddeld, zijn die X en gewoon de volumetrische debieten in de formule?
waarom pomp 3-2x8 en niet een adnere uit die gigantische bundel?

rho is gewoon massa gedeeld door volume(debieten)
en op de 2e pagina ziet ge de intervallen waarin u pompen pompen (haha) ma eigenlijk om irritant te doen pakken we een 1450rpm pomp omdat die dichter in het goedgepompte pompgebied pompt (hahahaha)

ps: ge moet mijn haha als hysterische hahaha lezen

Ik heb in mijn nota's staan dat we liever pomp 4x3-8 p18 gebruiken.
Even ter verduidelijking: Een 1450 pomp nemen we alleen omdat ze langer meegaan en minder kans op cavitatie hebben, maar op zich zijn ze een stuk duurder dan de sneldraaiende motoren en hebben ze een kleinere opvoerhoogte.
Als dan kijkt naar de pomp 3x2-8 op pagina 2, dan valt die inderdaad in het domein waar we een pomp zoeken (sneldraaiend geval). Echter, in het traagdraaiend geval, p3, is dit niet langer het geval (opvoerhoogte te laag).
Op p 16 van de bundel hebben we dan de pompkarakteristieken en zien we dat we op het einde van de werkingscurve zitten. In dit gebied is de pomp iets minder stabiel in werking dan in de andere zones. Als we dan kijken naar de pomp p18 zitten we bij het geven debiet en opvoerhoogte zowat in het midden van de curve, dus veel stabielere werking maar hebben we wel een voorspelling van een veel lagere efficientie (50%)
"Sakujo!"
yoachim
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor yoachim » 19 jun 2011, 16:56

eff is toch sowieso laag
ma ksnap ni goed hoe we aan 4x3-8 in de eerste plaats kwamen omdat de opvoerhoogte toch onvoldoende is... en ok, da instabiliteitsding kan ik inkomen, ma opvoerhoogte is toch niet genoeg. Hebbe we een fout gemaakt ofzo?

en merci voor ACDC (yyyeeeeaahhhh), kwist dak thyristor fout had geschreven :)
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Ruben

Berichtdoor Ruben » 19 jun 2011, 17:51

yoachim schreef:eff is toch sowieso laag
ma ksnap ni goed hoe we aan 4x3-8 in de eerste plaats kwamen omdat de opvoerhoogte toch onvoldoende is... en ok, da instabiliteitsding kan ik inkomen, ma opvoerhoogte is toch niet genoeg. Hebbe we een fout gemaakt ofzo?

over de poemp, tis geen exacte wetenschap he. Een beetje geven en een beetje nemen. Tis wel raar als de opvoerhoogte niet voldoende is mr miss dat dan de piper's de piping moeten aanpassen of de hoogte van de pomp of dergelijke
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 19 jun 2011, 18:09

Hoezo, onvoldoende opvoerhoogte voor de 4x3-8? Je moet naar de sneldraaiende kijken, die heeft best een hoge opvoerhoogte, en we hebben iets van 21 meter bij 60m³/h nodig dacht ik (ben even uit het hoofd bezig)
"Sakujo!"
yoachim

Berichtdoor yoachim » 19 jun 2011, 18:11

Bart Mus schreef:

Hoezo, onvoldoende opvoerhoogte voor de 4x3-8? Je moet naar de sneldraaiende kijken, die heeft best een hoge opvoerhoogte, en we hebben iets van 21 meter bij 60m³/h nodig dacht ik (ben even uit het hoofd bezig)

das toch de traagdraaiende, nee? was da ni omdat die juist betrouwbaarder was
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Ruben

Berichtdoor Ruben » 19 jun 2011, 18:14

hmm op het appart blad van sneldraaiend 4x3-8 blijkt die pomp ook een goede mogelijkheid te zijn ja
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 19 jun 2011, 18:18

yoachim schreef:
Bart Mus schreef:

das toch de traagdraaiende, nee? was da ni omdat die juist betrouwbaarder was

De traagdraainde heeft een te kleine opvoerhoogte. We nemen de sneldraaiende 4x3-8 om meer in het midden van de grafiek te zitten en dus stabieler te werken. Bij de 3x2-8 kijken we ook naar de sneldraaiende
Het goedkoopste eerst Yoachim :P
"Sakujo!"

Terug naar “Chemie en Materialen”