Scheid proc

Ruben
Doctor in de forumwetenschappen

Scheid proc

Berichtdoor Ruben » 31 mei 2011, 13:29

Een klein post-itje geeft mij de volgende vraag:
op p.128, is er een reden waarom de formule van Mersmann We>2.1? ja oke voor een bellenketen te vormen mr ik begrijp niet goed hoe dat aan we wordt gelinkt wordt en waarom we groter moet zijn dan een bepaald getal, zou ook kleiner kunnen zijn ofzo...
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
yoachim
Prof in de forumwetenschappen

Re: Scheid proc

Berichtdoor yoachim » 05 jun 2011, 17:17

Ruben schreef:Een klein post-itje geeft mij de volgende vraag:
op p.128, is er een reden waarom de formule van Mersmann We>2.1? ja oke voor een bellenketen te vormen mr ik begrijp niet goed hoe dat aan we wordt gelinkt wordt en waarom we groter moet zijn dan een bepaald getal, zou ook kleiner kunnen zijn ofzo...

goed begassen lukt als we bellenketens vormen (anders ist een beetje te onregelmatig ofzo)
Kzou da met Strohal getal zeggen, ma met Weber kan dus precies ook
waarde 2.1 =>zie opmerking "ge moet ook ni alles kunnen uitleggen hé"
en waarom groter, omdat voor grotere weber de snelheid groter is (meest logische om te vatten) en dus bellenketens gevormd worden (kleinere sigma, zodat opp gemaakt kan worden en grotere dh als gaatjediameter, mmm, zou ik het omgekeerde van verwachten...)
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Ruben

Berichtdoor Ruben » 05 jun 2011, 17:25

yoachim schreef:

goed begassen lukt als we bellenketens vormen (anders ist een beetje te onregelmatig ofzo)
en waarom groter, omdat voor grotere weber de snelheid groter is (meest logische om te vatten) en dus bellenketens gevormd worden (kleinere sigma, zodat opp gemaakt kan worden en grotere dh als gaatjediameter, mmm, zou ik het omgekeerde van verwachten...)

inderdaad ik zou ook het omgekeerde verwachten :p
yoachim

Berichtdoor yoachim » 05 jun 2011, 17:26

nog wat vraagjes:

1. op p 115 zeggen ze dat Glycerine geen zone 3 heeft, waarom was da ook al weer precies. Twas omdat een getal ander getal sneller voorbij ging ofzo, ma kweeni meer precies
2. op p 212 de derde vergelijking, zeggen ze dat uit mb volgt dat R/E gelijk is aan y1/y0-y1, waarom?
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Ruben

Berichtdoor Ruben » 05 jun 2011, 18:04

1.Omdat glycerine heel visceus is, wordt We = 3.6 pas bereikt bij heel hoge Re. Fr = 0.5 wordt daarentegen wel snel bereikt en dusgaat men van gebied 2 nr 4.
2.Geen examen vraag dus zo een heel klein beetje overgeslagen. MIJn uitleg: zie massa behoud, denk ook niet dat H. daar verder op in ga zou gaan.
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 07 jun 2011, 16:24

Ruben schreef:
yoachim schreef:

inderdaad ik zou ook het omgekeerde verwachten :p

Het getal van Weber geeft de stabiliteit weer van de druppels via weerstandskracht over oppvlakte spanningskracht (p125).
According to Mersmann, gas flows uniformly through all the holes of the sieve tray when the weber number in the hole exceeds the critical value of 2. (Overigens geen flauw idee waar onze Duitser dit vandaan heeft maar kom). Men bekomt dus niet zomaar bellenketens, maar uniforme bellenketens waarbij de belletjes ook nog eens stabiel zijn (ze spatten pas uit elkaar bij We=12)
"Sakujo!"
Ruben

Berichtdoor Ruben » 07 jun 2011, 16:29

awel dan moet er toch ook een beperking zijn op We nl kleiner dan 12. Tis dat dat ik vreemd vond en ook het feit dat bij bellenketen enkel er iets over Fr wordt gerept.
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 07 jun 2011, 17:43

Wel, het beantwoord ten minste al waarom het niet kleiner kan zijn en het staat er niet explecit vermeld maar het lijkt me inderdaad zo dat

2.1<We<12

Dat er vooral over het Froude getal gesproken wordt is ws omdat Froude de vorm van de bellen bepaald vanaf turbulent regime

Ik vind dat op zich een vrij moeilijk hoofstuk (ik ga er toch super traag door precies).
Zelfde hoofdstuk, p129, voeren we daar een getal F(subscript r subsubscript s) in dat evenredig is met de wortel van de ladingsverliezen. Heeft dat getal een naam/ fysische betekenis buiten het feit dat het evenredig is met de wortel van de ladingsverliezen?

En pagina 131 volgt uit een bezetting van 50% dat wg = 0.1m/s - een idee van waar dat komt?
"Sakujo!"
Ruben

Berichtdoor Ruben » 07 jun 2011, 18:19

Bart Mus schreef:Wel, het beantwoord ten minste al waarom het niet kleiner kan zijn en het staat er niet explecit vermeld maar het lijkt me inderdaad zo dat

2.1<We<12

Dat er vooral over het Froude getal gesproken wordt is ws omdat Froude de vorm van de bellen bepaald vanaf turbulent regime

Ik vind dat op zich een vrij moeilijk hoofstuk (ik ga er toch super traag door precies).
Zelfde hoofdstuk, p129, voeren we daar een getal F(subscript r subsubscript s) in dat evenredig is met de wortel van de ladingsverliezen. Heeft dat getal een naam/ fysische betekenis buiten het feit dat het evenredig is met de wortel van de ladingsverliezen?

En pagina 131 volgt uit een bezetting van 50% dat wg = 0.1m/s - een idee van waar dat komt?

Tstaat in s/m^2 dus zou begot geen idee hebben wat de fys betekenis ka nzijn.

p131
0.2m/s * phi = 0.1 m/s
met phi = 50%
Dat is iets in de trend van lege buissnelheid of superficiele snelheid zever.
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 08 jun 2011, 17:31

yoachim schreef:2. op p 212 de derde vergelijking, zeggen ze dat uit mb volgt dat R/E gelijk is aan y1/y0-y1, waarom?

Ik zie ook niet goed hoe ze daar bij komen dus ik gok dat het een foutje is en dat er zou moeten staan R/E=y1/(y0-yN) want dat zou wel kloppen, zie de pagina ervoor, zowat in het midden
"Sakujo!"

Terug naar “Chemie en Materialen”