Electrochemistry: Fundamentals and...

wim
Master in de forumwetenschappen
Master in de forumwetenschappen

Re: Electrochemistry: Fundamentals and...

Berichtdoor wim » 10 jan 2011, 19:39

yoachim schreef:bij grahame en bockris begrijp ik ook niet waarom dat eerst stijgt... iemand een idee?

Nope.
Afbeelding
- I only wear my sunglasses at night -
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Ruben » 10 jan 2011, 21:05

Wat eerst stygt?
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
yoachim
Prof in de forumwetenschappen
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor yoachim » 10 jan 2011, 21:07

eeuh daalt... en erna stijgt, nee, ksnap niets van die grafiek
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 11 jan 2011, 13:19

Het lineaire deel is zoals bij de andere. Er zijn 3 lijnen getekend, afhankelijk van de potentiaal van de elektrode (kleiner dan de opl, groter dan de opl en ongeveer gelijk aan die van de oplossing) en naar gelang de opgelegde potentiaal krijg je dus een stijgende of een dalende rechte. Dus dat deel snap ik, 't is die stijging in het exponentiële deel...
Ben op de VUB, zou ik het wagen om het nog te gaan vragen aan haar?

Ik was net het deel van migratie aan het studeren en plots bemerk ik daar een tekenfoutje:
s9: wordt de definitie van Kappa gegeven zonder minteken en js = kappa grad(pot) terwijl erboven js met een minteken gegeven wordt!
Gezien uit de tabel s11 blijkt dat lambda pos is en lambda kappa/concentratie is en concentratie pos moet zijn is kappa bijgevolg ook een pos constante en dus moet js = kappa grad(pot) met een minteken geschreven worden
Maar heel dat deel van migratie is toch wat raar want opeen komt daar out of the blue die Lij vergelijking :shock:
"Sakujo!"
Ruben

Berichtdoor Ruben » 11 jan 2011, 14:58

Bart Mus schreef:Het lineaire deel is zoals bij de andere. Er zijn 3 lijnen getekend, afhankelijk van de potentiaal van de elektrode (kleiner dan de opl, groter dan de opl en ongeveer gelijk aan die van de oplossing) en naar gelang de opgelegde potentiaal krijg je dus een stijgende of een dalende rechte. Dus dat deel snap ik, 't is die stijging in het exponentiële deel...
Ben op de VUB, zou ik het wagen om het nog te gaan vragen aan haar?

Ik was net het deel van migratie aan het studeren en plots bemerk ik daar een tekenfoutje:
s9: wordt de definitie van Kappa gegeven zonder minteken en js = kappa grad(pot) terwijl erboven js met een minteken gegeven wordt!
Gezien uit de tabel s11 blijkt dat lambda pos is en lambda kappa/concentratie is en concentratie pos moet zijn is kappa bijgevolg ook een pos constante en dus moet js = kappa grad(pot) met een minteken geschreven worden
Maar heel dat deel van migratie is toch wat raar want opeen komt daar out of the blue die Lij vergelijking :shock:

Die curve heeft ze niet echt uitgelegd in de les dus ja... Staat ook niets in de boek dus daarmee besluit ik dat dat voor gevorderden is.
Het is inderdaad js = -kappa gradpot
Ruben

Berichtdoor Ruben » 11 jan 2011, 16:51

En die vgl voor Lij was ook gewoon gegeven. Eigenlijk heel die slide...

Bon nog enkele vraagjes:
1)corrosie: we tekenen daar die curve voor de invloed van de electrode weer te geven. En dan zijn we dat Icor bij Fe groter is dan bij Pb. Mr moet die curve van het metaal ook niet veranderen afh we werken met een bepaald metaal? Want uw eq potential varieert en uw alfa en j0 voor die reactie toch... Of is het bij corrosie gewoon net iets anders?
2)Waarom is een Pb batterij oplaadbaar? Was dat omdat daar beide reacties PbSO4 vormen en dat de reacties elkaar weinig beinvloeden?
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 11 jan 2011, 17:31

Op vraag 1 weet ik het antwoord nog niet, had daar nog niet bij stilgestaan dat die M beinvloedbaar was door het gekozen metaal, dacht dat dat gewoon een vast gegeven waas

Is een loodbatterij niet oplaadbaar omdat je de reactie kunt omkeren in standaard omstandigheden? Als je vb naar de gewone batterij kijkt dan zal je ws teveel H2 productie hebben in competitie met de Zn productie (zie ook het labo van Zn).
Ik heb er bij geschreven dat de loodbatterij zo stabiel is (stabiele potentiaal over een wijd temperatuursdomein) omdat anode en kathode het zelfde product vormen, namelijk loodsulfaat en dat dat op zich weer mogelijk is door de verschillende oxidatie toestanden van lood.
Want de andere heroplaadbare batterijen kunnen niet hetzelfde product vormen (vb Cd en NiOOH)
"Sakujo!"
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 11 jan 2011, 17:44

yoachim schreef:ahja, bij de berekening van jo, moeten die ko niet kao zijn?

Volgens s9 & 10 volgt dat k0 = ka,0 exp (alfaa*n*F*E0/R/T) = kc,0 exp (-alfac*n*F*E0/R/T)

Dus ik zou zeggen van wel. Al kan je er eigenlijk ook voor opteren om gewoon de exponent te schrappen en met k0 te werken en te schrijven j0 = nFk0C
Al is de vraag dan waar dat min teken vandaan komt bij die tweede?
Laatst gewijzigd door Bart Mus op 12 jan 2011, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Sakujo!"
Ruben

Berichtdoor Ruben » 11 jan 2011, 17:47

Minteken is ook fout. ( byna heel de slide eiglyk)
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 11 jan 2011, 17:50

Joy!

Nog een klein vraagje: wat zijn die (E) dingen die er bij de snelheidsvergelijking bijgesleurd worden?
"Sakujo!"

Terug naar “Chemie en Materialen”