[OPGELOST]KDW

mart
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2009, 16:04

[OPGELOST]KDW

Berichtdoor mart » 24 mei 2009, 18:01

Hey iedereen,

Ik heb een vraag over het eerste deel, buigkritische snelheden. Bij het afleiden van de elastische lijn voor een slanke as, krijgen we zo'n 4de orde diff vgl. Om de frequentie van de harmonische componenten van de oplossing te berekenen, wordt er plots gesproken over een trancedente vergelijking :shock: Wie weet waar dit vandaan komt en hoe je dan die omega_i 's krijgt ?

Alvast bedankt
mart
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2009, 16:04

Re: KDW

Berichtdoor mart » 27 mei 2009, 09:47

Nog een vraag bij riemoverbrengingen:

Voor de afleiding van de formule die de krachtsverhouding op de riem geeft, nemen we een klein stukje riem en maken een krachtenevenwicht. Bij het verticaal evenwicht is de eerste term gelijk aan de centripetale kracht denk ik. Dat is normaal toch m*v²/r. Als we v=omega*r stellen, dan kom ik voor de centripetale kracht m*omega²*r uit... wat doet de extra factor b*r*delta(theta) daar dan ? Ook wordt de zwaartekracht niet in rekening gehouden...
Gebruikersavatar
kevin
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Berichten: 164
Lid geworden op: 18 nov 2008, 19:44
Contacteer:

Re: KDW

Berichtdoor kevin » 27 mei 2009, 13:46

mart schreef:Nog een vraag bij riemoverbrengingen:

Voor de afleiding van de formule die de krachtsverhouding op de riem geeft, nemen we een klein stukje riem en maken een krachtenevenwicht. Bij het verticaal evenwicht is de eerste term gelijk aan de centripetale kracht denk ik. Dat is normaal toch m*v²/r. Als we v=omega*r stellen, dan kom ik voor de centripetale kracht m*omega²*r uit... wat doet de extra factor b*r*delta(theta) daar dan ? Ook wordt de zwaartekracht niet in rekening gehouden...

die m die daar staat zou je eigenlijk moeten vervangen door rho, en krijg je dus m=rho*b*r*dtheta (en dus ook verder in het bewijs)
verder beschouwen we idd de zwaartekracht niet, enkel druk, middelpuntsvliegende kracht, trekkracht en wrijvingskracht

mss dat we de zwaartekracht niet beschouwen omdat we de riem evengoed horizontaal kunnen plaatsen, maar daar ben ik niet zeker van
Even though we all want to fly, we're being deceived by gravity.
cadewolf
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2009, 09:34

Re: KDW

Berichtdoor cadewolf » 28 mei 2009, 20:01

Daar dacht ik ook al aan, maar dan kloppen de dimensies nog niet. rho*b*r*dtheta geeft iets in kg/m ... En de hele term is dan N/m terwijl de andere termen de eenheid N hebben...
mart
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2009, 16:04

Re: KDW

Berichtdoor mart » 28 mei 2009, 20:08

Ik was per ongeluk nog op de acount van mijn vriendin, maar het was dus ik die antwoordde ;-)
Gebruikersavatar
kevin
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Berichten: 164
Lid geworden op: 18 nov 2008, 19:44
Contacteer:

Re: KDW

Berichtdoor kevin » 28 mei 2009, 20:57

nochtans wat hij in de les vertelde
daarnet ook wel gezien dat het niet helemaal klopt, maar hij bedoelt dan wss m als massa per lengte*breedte
want in ieder geval stelt die mbr*dtheta de massa voor

het komt ook nog terug bij de V riemen :s
Even though we all want to fly, we're being deceived by gravity.
Gebruikersavatar
kevin
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Berichten: 164
Lid geworden op: 18 nov 2008, 19:44
Contacteer:

Re: KDW

Berichtdoor kevin » 29 mei 2009, 17:42

nog een vraagje:

Bij de tandwielen definiëren we het ingrijpsquotiënt als ingrijpsboog/(steek op ingrijpslijn) wat dus epsilon=e/(p*cosa) geeft,
echter gebruiken we zowel eps=e/p als eps=e/(p*cosa) verderop.

Is het een fout in de nota's of wordt ze gewoon anders berekent afhankelijk van de situatie?
En indien het laatste, waarom welke vorm ?
Even though we all want to fly, we're being deceived by gravity.
Thomas
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2008, 20:27

Re: KDW

Berichtdoor Thomas » 31 mei 2009, 13:11

Moeten we alles kennen van KDW of vallen er dingen weg? (buiten cam design)
Merci
mart
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2009, 16:04

Re: KDW

Berichtdoor mart » 31 mei 2009, 17:02

Alleen cam design valt weg.
Gebruikersavatar
kevin
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Berichten: 164
Lid geworden op: 18 nov 2008, 19:44
Contacteer:

Re: KDW

Berichtdoor kevin » 31 mei 2009, 20:13

delen uit de cursus durven wel al eens weg te vallen (niet uit de slides welliswaar)
niet dat je daar uit studeert natuurlijk :D

even verder wordt het ingrijpsquotient nog op een andere manier gedefinieerd ...
Even though we all want to fly, we're being deceived by gravity.

Terug naar “Kinematica en dynamica van machines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron