Lumping

ward
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Lumping

Berichtdoor ward » 18 jun 2010, 17:03

Wat is het verband met lumping bij de semi-oneindige en de eindige vlakke plaat ?
Dat is één van zijn vragen bij 2 hoofdvragen.
En dan nog, zijn laatste hoofdvraag:
"-Bespreek niet stationaire diffusie in semi oneindig midden (stap en puls op rand)."
Vanwaar komt dit ?
ideglier
Prof in de forumwetenschappen

Re: Lumping

Berichtdoor ideglier » 18 jun 2010, 17:28

gewoon kijken naar ne heel grote k, geleidbaarheidscoefficient. Voor de semi-∞ vlakke wand betekent dit: kleine x, dus kleine L, maar grote k, dus een klein Biot getal => Lumping. En dan mag de temperatuur als nagenoeg constant beschouwd worden in het begin van de semi-∞ wand. In feit voor stijgende x, zal de temperatuur lineair dalen, en indien x nog groter wordt, in het niet-lineair gebied komen van de erfc-functie.
De term in de exponent is beta_i*Fo (met Fo Fourier getal). Fourier is klein indien k klein is. Fo is ook klein als L groot is. In feite: als Bi verkleint, zal Fo vergroten. Daardoor zal de eerste term (n = 0) overheersen tov van de andere termen. En kan men de vergelijking versimpelen.
Voor die laatste vraag weet ik het niet. Ik vermoed dat dat het deel is vanaf pag. 10.11 --> 10.14... maar echt zeker ben ik niet...
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
ideglier

Berichtdoor ideglier » 18 jun 2010, 18:08

Nee, met die laatste vraag: de stap: exact hetzelfde als voor warmte, alleen is theta nu de genormaliseerde concentratie :). Voor puls moet je het arbitrairder oplossen denk ik, want da is met een Dirac-puls neem ik aan? Het belangrijkste hieraan te onthouden is de analogie tussen warmte-overdracht en concentratie (dus massa-)overdracht.
Afbeelding
yoachim

Berichtdoor yoachim » 18 jun 2010, 18:09

niet stat diffusie in 8 wand, kan ofwel da een met de error-functie zijn, ofwel da van in een vd eerste lessen, 3 zeiden op To en eentje op T1 (ofwel dus een flux als voorwaarde: hebben we in de oef dachtik gedaan, daar wel geïsoleerd)
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Tom V
Master in de forumwetenschappen
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 18 jun 2010, 19:44

yoachim schreef:niet stat diffusie in 8 wand, kan ofwel da een met de error-functie zijn, ofwel da van in een vd eerste lessen, 3 zeiden op To en eentje op T1 (ofwel dus een flux als voorwaarde: hebben we in de oef dachtik gedaan, daar wel geïsoleerd)

:o

Anyway, wat ge daar zegt, dat is hetgeen wij hebben gezien ja. De oplossing met de errorfunctie is die voor een stap, dat klopt. Maar die puls is toch nog iets anders, iets dat wij niet gezien hebben (het is ook eerder iets voor E'ers ;) ). Moest ik een E-er zijn, dan zou ik wellicht meteen een tweedeordesysteem herkennen, de toestandsvergelijkingen opstellen en integreren om het antwoord te vinden, met de Diracpuls als ingangssignaal. Maar ja, ik ben nu eenmaal geen E-er, dus ik heb daar helemaal geen verstand van 8-)
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
ideglier

Berichtdoor ideglier » 18 jun 2010, 20:04

wij hebben dat met die puls ook nooit gezien :P
Afbeelding

Terug naar “Warmte- en massaoverdracht”