[OPGELOST] Controle-eenheid

ward
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 mar 2010, 13:52

[OPGELOST] Controle-eenheid

Berichtdoor ward » 08 jun 2010, 14:36

Is er iemand die dat die figuur 3.34 kan uitleggen ?
Hoe dat ik het zie:
- er komt een instructiecode binnen in memory 1
- memory 1 zet dit om naar een adres in de control store (bv 58)
- de counter dient dan om op te tellen tot aan het adres van de control store (dus in dit geval telt hij van 0 tot 58)
- de controlesignalen die zich in de control store (memory 2) bevinden tot aan het adres aangegeven door de counter (dus adressen 0 tot 58 in dit geval) worden verzonden naar ALU en registers
- wanneer de control store alles heeft verzonden stuurt hij 'reset' naar de counter zodat deze terug op 0 komt

Hoe komen die controlesignalen in de control store ?
Wanneer gebruikt de control store een load-operatie ipv een reset-operatie ? Het is precies of de controlesignalen steeds opnieuw worden overschreven vanaf adres 0.
ward
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 mar 2010, 13:52

Re: Controle-eenheid

Berichtdoor ward » 08 jun 2010, 19:05

Als iemand het weet dan mag die dat zeggen.
Gebruikersavatar
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Berichten: 2376
Lid geworden op: 28 nov 2007, 18:19
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Controle-eenheid

Berichtdoor AdamCooman » 08 jun 2010, 19:36

begin altijd bij 0
fetch (controlesignalen om opdracht uit geheugen te halen)
load (steekt adres van instructie dat overeenkomt met de gegeven instructie in counter)
instructie wordt uitgevoerd
Reset (counter terug op 0)

en alles begint opnieuw
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
ward
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 mar 2010, 13:52

Re: Controle-eenheid

Berichtdoor ward » 08 jun 2010, 20:05

de fetch zorgt er toch gewoon voor dat het adres in de counter geplaatst wordt ? Hoe komen die controlesignalen dan al in de control store ?
Die load is toch verbonden aan de flip-flops van de control store, die toch niet het adres bezit van de instructie (memory 1 bezit dit)..
Gebruikersavatar
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Berichten: 2376
Lid geworden op: 28 nov 2007, 18:19
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: Controle-eenheid

Berichtdoor AdamCooman » 08 jun 2010, 20:10

het is de load na de fetch die het adres in de counter steekt (afhankelijk van de instructie die door de fetch juist in memory 1 gestoken is)
de fetch plaatst enkel de uit te voeren instructie in het memory 1 (adhv de program counter enzo, zie computersimulaties)
de load is ook een bende controlesignalen die er waarschijnlijk voor zullen zorgen dat de juiste data in de juiste flipflop komt om dan naar de counter geschreven te worden
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman

Terug naar “Digitale schakelingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron