[OPGELOST] Volgordetabel

AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

[OPGELOST] Volgordetabel

Berichtdoor AdamCooman » 08 jun 2010, 11:45

ik snap die volgordetabel (of toch de uitleg die hij erover geeft) totaal niet
voelt iemand die dat snapt zich geroepen om dat is duidelijk uit te leggen
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
ideglier
Prof in de forumwetenschappen

Re: Volgordetabel

Berichtdoor ideglier » 08 jun 2010, 12:51

die volgordetabel geeft weer hoe een systeem zich op verschillende tijdstippen gedraagt, wat de uitgangen zijn van dat systeem op elk tijdstip (dit met de voorgeschiedenis van het systeem in rekening gebracht). De toestand van een systeem op tijdstip t bevat dus de ingangswaarden en de uitgangswaarden op tijdstip t en de voorgeschiedenis van de ingangs -en uitgangswaarden op de tijdstippen < t als informatie.
Stel, je hebt n ingangen, en m uitgangen. Voor het gemak neemt men 2 ingangen u1, u2 en 1 uitgang y. Dit is de volgordetabel (dit is een voorbeeld) (omcirkeld betekent vertikale 2 streepjes):

Code: Selecteer alles

y  |               u1*u2
   | 00       10       11        01
-----------------------------------
0  | |1|      2        3         4
0  |  1      |2|       3         4
0  |  1       2       |3|        4
0  |  1       2        5        |4|
1  |  1       2       |5|        4

Je begint met het identificeren van een begintoestand. Stel dat {u1 = u2 = 0} en dat daarbij y = 0. Daarmee begin je, vanaf daar vertrek je, je hebt geen voorgeschiedenis. Het kan ook zijn dat y = 1 bij {u1 = u2 = 0}, maar dat hangt af van het probleem dat je voorgeschoteld krijgt, maar we veronderstellen hier dat y = 0. Dit duidt je dus logischerwijze aan met toestandsnummer 1, waarbij 1 omcirkeld is (dit is een stabiele toestand, indien de ingangswaarden behouden blijven, zal de toestand niet meer veranderen).
Op het volgend tijdstip kan het zijn dat {u1 = u2 = 0}, dus de ingangswaarden veranderen niet, en dan blijf je in de stabiele toestand 1. Maar het kan ook zijn dat u1 en u2 veranderen en dan heb je 3 andere mogelijkheden: {u1 = 1, u2 =0} ; {u1 = u2 = 1} ; {u1 = 0 , u2 = 1} . Vanuit stabiele toestand 1 kan je dus naar 3 andere toestanden reizen, want de ingangswaarden u1 en u2 zijn anders. Als je de ingangswaarden veranderen in {u1 = 1, u2 = 0} bijvoorbeeld, dan kom je vanuit toestand 1 uiteindelijk in stabiele toestand 2 terecht (omcirkeld, want stabiele toestand). Waarom is 2 dan niet omcirkeld in dezelfde rij als de omcirkelde 1, maar wel in de rij er net onder? Wel zoals je ziet: eerst zullen de ingangswaarden veranderen, maar daarmee wil het nog niet zeggen dat je meteen in een stabiele toestand 2 terecht komt. Je blijft nog even wat zeveren met die nieuwe ingangswaarden tot je uiteindelijk beseft dat je iets met die nieuwe ingangswaarden wil doen, namelijk naar stabiele toestand 2 gaan. Je blijft dus eventjes in een niemandsland, een onstabiele toestand, die uiteindelijk in een stabiele toestand zal veranderen. Dit duidt je aan door in dezelfde rij van de stabiele toestand vanwaaruit je vertrekt (hier toestand 1, omcirkeld) de onstabiele toestanden te nummeren die je kan bereiken vanuit de stabiele toestand (hier toestand 1), maar niet omcirkeld!. Je plaatst dus in ons voorbeeld naast de omcirkelde 1 een niet-omcirkelde 2. En dan definieer je een nieuwe rij waar toestand 2 wel stabiel is.
Deze redenering doe je dus ook voor de 2 andere mogelijkheden qua ingangeswaarden u1 en u2 : {u1 = u2 = 1} ; {u1 = 0 , u2 = 1}. En dit zal leiden tot respectievelijk 2 nieuwe rijen met stabiele toestand 3 en stabiele toestand 4.
Vanuit die 3 nieuwe toestanden kan je oftewel teruggaan naar een vorige toestand, oftewel naar een nieuwe volgende toestand gaan. Zoals je vanuit stabiele toestand 4 naar de nieuwe toestand 5 kunt reizen, of je kan teruggaan naar toestand 1 en 2. Deze tabel laat dus zien dat de uitgang alleen maar op 1 kan springen indien je, nadat de ingangswaarden {u1 = 0 , u2 = 1} als waarden hebben, dus stabiele toestand 4, naar ingangswaarden {u1 = u2 = 1} springt. Anders zal de uitgang y steeds op 0 staan.
Voor complexere problemen zul je uiteraard meer toestanden hebben.
Ik hoop dat dit voorbeeldje het principe van de volgordetabel wat verduidelijkt :)
Laatst gewijzigd door ideglier op 08 jun 2010, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 08 jun 2010, 19:53

ben ik dat of is dat verschrikkelijk om uit die vraagstukken een volgordetafel te halen
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
ideglier

Berichtdoor ideglier » 08 jun 2010, 19:57

Dat is idd verschrikkelijk moeilijk, twas daarover trouwens da mijn vraag ging in een ander onderwerp. Maar ik vond zijn oplossing nogal tegenstrijdig... De methodes zelf toepassen is kinderspel, maar die volgordetabel, man toch. Je moet denk ik gewoon alle mogelijke toestanden van u systeem karakteriseren, elke mogelijkheid, elke weg doorheen u systeem noteren...
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
damien
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Re: [OPGELOST] Volgordetabel

Berichtdoor damien » 31 mei 2011, 15:31

Dat is inderdaad veel beter uitgelegd dan in het boek. Bedankt :-)

Terug naar “Digitale schakelingen”