Stroming - Prandtl menglaag

Tom V
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Stroming - Prandtl menglaag

Berichtdoor Tom V » 08 jun 2010, 19:30

Het stuk over de Prandtl menglaag is mij niet helemaal duidelijk... (bij "de turbulente grenslaag", deel logaritmische overlaplaag)

- Wat stelt de tekening voor? Is die lijn het snelheidsprofiel of iets anders?
- Wat is de fluctuerende weglengte?

Ik veronderstel dat het doel is om de turbulente fluctuaties te modelleren (aangezien de laatste formule overeen komt met de laatste formule van de slide over de Reynolds uitgemiddelde vergelijkingen), maar ik zie niet echt het verband met de afbeelding die gebruikt wordt om dit af te leiden. Zoals ik het (ongetwijfeld verkeerd) zie, geeft die afleiding enkel de normale snelheidsverandering in de y-richting zoals we die zouden verwachten aan de hand van het snelheidsprofiel. Geen statistische fluctuaties, dus.

Kortom, als iemand een beetje het idee achter die slide kan uitleggen, dan zou dat zeer vriendelijk zijn :)
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Ruben2
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Re: Stroming - Prandtl menglaag

Berichtdoor Ruben2 » 08 jun 2010, 19:59

Volledig uit het hoofd en een week of twee geleden:
We moeten inderdaad een formule opstellen voor de spanningen in de menglaag. Dat doen we door de snelheidsvariaties te bekijken. Deze zijn negatief tgv trage deeltjes die in een een snellere zone komen en daar dus voor een neg snelheidsvariatie zorgen van de laag. De fluctuerende weglengte heeft volgens mij ergens iets te maken met een weglengte die een deeltje aflegt in de menglaag voor het botst ofzo en een neg snelheidsvariatie veroorzaakt. En ik denk, kan totaal fout zijn, dat het juist is omdat we gebruik maken van deze lengte dat we verder kunnen rekenen met gewoon het snelheidsprofiel en dus zijn de statische fluctuaties daarin meegerekend.
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 08 jun 2010, 20:43

Ok, bedankt voor de uitleg, het is mij nu duidelijk wat er bedoeld wordt.

Ik vind toch ergens de filosofie wel vreemd. Enerzijds middelt ge uit over de tijd (integraal over de tijd met x,y,z constant) om te komen tot een gemiddelde snelheid en een fluctuatie (in de tijd dus), terwijl ge bij die vrije weglengte uw evolutie bekijkt in de tijd én in de ruimte.
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Ruben2
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Ruben2 » 08 jun 2010, 21:02

Ja mr ik denk dat hij daarmee bedoelde dat je het "closer problem"(ofziets wat em zei) krijgt. Je kan je vgl'en herschrijven, uitmiddelen om een gedeelte vn de problemen op te lossen mr je blijft dan altijd met iets anders zitten dat je niet weet. In dit geval komen er extra spanningen bij en die moet je dan uiteindelijk toch gaan modelleren en blijkbaar is deze manier daarvoor een goede manier.
yoachim
Prof in de forumwetenschappen
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor yoachim » 08 jun 2010, 21:07

closure noemde hij het dachtik
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Ruben2
IRW-FAN!