Vragen hfst 8

Jaarvak op 9 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
dirk
Regelmatig forumgebruiker

Vragen hfst 8

Berichtdoor dirk » 04 mei 2009, 23:14

Hallo,

Ik zit met heel veel korte vraagjes over hfst 8, de ene wat slimmer als de ander. Als ge mij kunt helpen, be my guest...

1) Ik snap wel waarom de ionoisatie energie stijgt naarmate ge vordert in uw periode, ma ksnap ni goe waarom de ionisatie-energie stijgt naarmate ge meer elektronen op de buitenste schil hebt...

2) p5: Blijkbaar moet ge kunnen zien op basis van die tekening dat natrium 3 elektronenschillen heeft. Iemand die mij dat kan duidelijk maken?

3) p6: Staat er geen fout op de tekening. Moet bij stijgend ionisatie in een groep de pijl niet naar beneden gericht zijn, zoals de uitleg die ervoor volgde (die ik ni snapte)?

4) p9: Waarom begint die ineens hierover:" Een gas dat in een elektrische ontladingsbuis onderworpen aan een sterken potentiaal wordt geatomiseerd tijdens absorptie van deze elektrische energie", want ksnap er niks van..

5) p13: Hoe tonen lijnspectra van atomen aan dat de energie van een elektron niet alle waarden kan aanemen?

6) p20: Wat wordt er bedoeld met "Als de golflengte veel groter is dan de structuureenheid in kwestie, dan schiet deze golf figuurlijk over zijn doelwit heen!"

7) p21: Er wordt gezegd dat als de toppen en dalen van de De Broglie golf niet meer samenvallen, dat er een zelfdestructief interferentieproces optreedt waardoor de golf uideint en verwijnt... Waarom is dat zo. Het is toch een baan, waarom zou die ineens weg willen gaan?

Groeten,
D
Tom
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Re: Vrage hfst 8

Berichtdoor Tom » 05 mei 2009, 13:10

dirk schreef:Hallo,

Ik zit met heel veel korte vraagjes over hfst 8, de ene wat slimmer als de ander. Als ge mij kunt helpen, be my guest...

1) Ik snap wel waarom de ionoisatie energie stijgt naarmate ge vordert in uw periode, ma ksnap ni goe waarom de ionisatie-energie stijgt naarmate ge meer elektronen op de buitenste schil hebt...

2) p5: Blijkbaar moet ge kunnen zien op basis van die tekening dat natrium 3 elektronenschillen heeft. Iemand die mij dat kan duidelijk maken?

3) p6: Staat er geen fout op de tekening. Moet bij stijgend ionisatie in een groep de pijl niet naar beneden gericht zijn, zoals de uitleg die ervoor volgde (die ik ni snapte)?

4) p9: Waarom begint die ineens hierover:" Een gas dat in een elektrische ontladingsbuis onderworpen aan een sterken potentiaal wordt geatomiseerd tijdens absorptie van deze elektrische energie", want ksnap er niks van..

5) p13: Hoe tonen lijnspectra van atomen aan dat de energie van een elektron niet alle waarden kan aanemen?

6) p20: Wat wordt er bedoeld met "Als de golflengte veel groter is dan de structuureenheid in kwestie, dan schiet deze golf figuurlijk over zijn doelwit heen!"

7) p21: Er wordt gezegd dat als de toppen en dalen van de De Broglie golf niet meer samenvallen, dat er een zelfdestructief interferentieproces optreedt waardoor de golf uideint en verwijnt... Waarom is dat zo. Het is toch een baan, waarom zou die ineens weg willen gaan?

Groeten,
D

5) lijnenspectra tonen dat er op sommige plaatsen een lijntje is, op de plaatsen waar geen lijntjes staan, is er geen energie die overeen komt met die frequentie
(niet alle frequenties worden bereikt op de detector, vermits E = hf worden dus ook niet alle energieen uitgezonden)
Stel dat er een continue verdeling was, zou je ipv lijntjes een gans vlak hebben van frequenties
7) dat elektron interfereert eig met zijn vorige banen, als toppen samenvallen, volgt het elektron steeds dezelfde baan, als ze niet samenvallen, volgt het elektron een willekeurige baan, wat niet stabiel is

de rest kan ik ook wel vinden, maar heb ff geen zin om men boek erbij te nemen :p
zal straks nog verder zien
Beerend
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Beerend » 05 mei 2009, 17:17

dirk schreef:Hallo,

1) Hoe meer elektronen er al zijn, hoe meer afstoting je krijgt als je er nog wil toevoegen?

2) Dat is toch vrij duidelijk. Je ziet toch 3 duidelijke energieniveaus?
dirk

Berichtdoor dirk » 05 mei 2009, 22:10

Beerend schreef:
Dirk schreef:

1) Hoe meer elektronen er al zijn, hoe meer afstoting je krijgt als je er nog wil toevoegen?

Is de ionisatie-energie ni de energie die ge moet toevoegen om een elektron AF TE STOTEN?

Iemand nog de andere vragen?

3) p6: Staat er geen fout op de tekening? Moet bij stijgend ionisatie in een groep de pijl niet naar beneden gericht zijn, zoals de uitleg die ervoor volgde (die ik ni snapte)?

Groeten,
D
Beerend
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Beerend » 06 mei 2009, 12:48

dirk schreef:
Beerend schreef:
Dirk schreef:

Is de ionisatie-energie ni de energie die ge moet toevoegen om een elektron AF TE STOTEN?

Uiteraard :roll:
damien
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor damien » 09 mei 2009, 10:16

Beerend schreef:
dirk schreef:
Beerend schreef:

Uiteraard :roll:

Als ik het me goed herinner: als je meer elektronen heb in de schillen, dan heb je ook meer protonen in de kern. Dus de lading van de kern is groter --> dus de kern oefent meer aantrekkingskracht op de elektronen --> dus je hebt meer energie nodig om elektronen af te stoten.
Ik ben niet helemaal zeker dat het dat is, maar volgens mij staat het wel in de tekst.
dirk

Berichtdoor dirk » 11 mei 2009, 16:15

damien schreef:
Als ik het me goed herinner: als je meer elektronen heb in de schillen, dan heb je ook meer protonen in de kern. Dus de lading van de kern is groter --> dus de kern oefent meer aantrekkingskracht op de elektronen --> dus je hebt meer energie nodig om elektronen af te stoten.
Ik ben niet helemaal zeker dat het dat is, maar volgens mij staat het wel in de tekst.

Dus het heeft te maken met de kern die dan een grotere aantrekkingskracht uitoefent op de elektronen, waardoor het dus moeilijker wordt om een elektron te onttrekken aan deze kracht; ondanks de onderlinge afstoting van de elektronen, is de aanrtrekkingskracht van de kern dus groter?
damien
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor damien » 17 mei 2009, 20:40

dirk schreef:
damien schreef:

Dus het heeft te maken met de kern die dan een grotere aantrekkingskracht uitoefent op de elektronen, waardoor het dus moeilijker wordt om een elektron te onttrekken aan deze kracht; ondanks de onderlinge afstoting van de elektronen, is de aanrtrekkingskracht van de kern dus groter?

Ik heb dat vlug eens opgezocht in de BLB. Het staat allemaal uitgelegd vanaf pagina 257. Ik heb het maar diagonaal gelezen, maar het principe lijkt te zijn dat elektronen in eenzelfde schil elkaar niet zo sterk afstoten als elektronen uit verschillende schillen. Dus, een gegeven valentieëlektron zal meer afstoting ervaren van alle elektronen die in de vorige schillen zitten, dan van de andere elektronen zijn eigen valentieschil (het screening-effect zoals uitgelegd in BLB).

Om dan terug te komen naar ons probleem: als je dus één valentieelektron toevoegt, gaat de bijdrage van de sterkere kernlading (die voor een aantrekking zorgt, dus verhoging van de ionisatieënergie) sterker doorwegen dan het feit dat je meer valentieëlektronen hebt (die voor afstotingen zorgen, dus verlaging van de ionisatieënergie). Het netto resultaat is een verhoging van de ionisatieënergie.

Terug naar “Chemie”