[OPGELOST]Faseregel van Gibbs

Jaarvak op 9 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

[OPGELOST]Faseregel van Gibbs

Berichtdoor Laurens » 14 apr 2009, 16:28

Ik kan wel de vrijheidsgraad berekenen en ik weet dat dat getal aangeeft hoeveel veranderlijke componenten je nog kan beïnvloeden, maar ik begrijp niet goed hoe je kan weten om welke componenten het gaat. (Wat wilt vb. Vr=1 bij evenwichtslijnen van een fasediagram zeggen?)

Ik begrijp ook niet goed hoe ik een temperatuur- of drukprofiel kan maken mbv de faseregel.
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Re: Faseregel van Gibbs

Berichtdoor Minnebo » 14 apr 2009, 18:57

het is nogtans niet zo moeilijk,

voor zover ik het mij nog herinner, want dat hoofdstuk heb ik enkele weken geleden al geblokt.

als Vr=1 --> je kan ofwel druk veranderen, maar dan is dat bij een cte temperatuur
ofwel kan je de temperatuur veranderen, maar dan blijft de druk constant
als Vr=2 --> je kan zowel druk als temperatuur veranderen
als Vr=3 --> je kan zowel druk als temperatuur als ook de samenstelling van het mengsel veranderen

Ik vond dit in het begin ook wat verwarrend, maar het komt er gewoon op neer bij Vr = 1 dat je bij wijze van spreke zowel temperatuur als druk kan beïnvloeden, maar je kan ze niet tegelijk veranderen... Hoop dat je mijn uitleg wat volgt :D
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Tom
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Tom » 14 apr 2009, 19:07

ik zie het zo:
Punt : Vr = 0 (als je temperatuur verandert, is er geen enkele druk te vinden waarvoor je weer op je punt zit)
Lijn: Vr = 1 (als je temperatuur verandert kan je een druk vinden zodat je terug op je lijn zit)
(Begrensd) vlak : Vr = 2

en wat is een temperatuur- drukprofiel weer? =/
is dat dat ding waar je tripelpunt en evenwichtslijnen op staan aangeduid?
ssneider
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor ssneider » 15 apr 2009, 08:46

Ik denk dat laurens eerder bedoeldt wat je krijgt bij welke vrijheidsgraad. Bij een zuivere stof:

Onderstaande vrijheidsgraden zijn altijd -1 gedaan, omdat we de druk constant veronderstellen zoals bij de practica:
Vr = 0: Horizontale lijn, temperatuur kan niet stijgen en blijft dus constant (bv bij koken), overgang ene fase in de andere
Vr = 1: Schuine lijn, stof bevindt zich in 1 bepaalde fase en kan weer stijgen in temperatuur
Vr = 2: Komt denk ik niet voor bij zuivere stof

Bij samengestelde stoffen ligt het iets complexer, maar ik heb in 1 van de practica naar de pagina's verwezen (practica met het T,x-diagram)
Edit: practicum 5 (H7, pg 45-46 als ik me niet vergis)

Was het meer zoiets dat je zocht?
"If practice makes perfect, and nobody is perfect, why practice?"
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Minnebo » 15 apr 2009, 10:29

Ik denk (hoop) dat de combinaties van onze drie antwoorden laurens vooruit hebben geholpen, maar ik zou niet weten wat je er nog meer over zou kunnen zeggen? Het is wel iets belangrijk, omdat je op die manier inderdaad op de grafieken vanalles kan gaan verklaren, waarom bv de temperatuur constant blijft e.d.

Toch tof dat groep D elkaar zo helpt he :p
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Laurens » 15 apr 2009, 20:36

ssneider schreef:Ik denk dat laurens eerder bedoeldt wat je krijgt bij welke vrijheidsgraad. Bij een zuivere stof:

Onderstaande vrijheidsgraden zijn altijd -1 gedaan, omdat we de druk constant veronderstellen zoals bij de practica:
Vr = 0: Horizontale lijn, temperatuur kan niet stijgen en blijft dus constant (bv bij koken), overgang ene fase in de andere
Vr = 1: Schuine lijn, stof bevindt zich in 1 bepaalde fase en kan weer stijgen in temperatuur
Vr = 2: Komt denk ik niet voor bij zuivere stof

Bij samengestelde stoffen ligt het iets complexer, maar ik heb in 1 van de practica naar de pagina's verwezen (practica met het T,x-diagram)
Edit: practicum 5 (H7, pg 45-46 als ik me niet vergis)

Was het meer zoiets dat je zocht?

Ja, dat was het, wat die profielen zijn bij zuivere stoffen gewoon schuine en rechte lijnen, maar ik begreep het verband niet met de faseregel (o.a. omdat ik niet wist dat de druk constant verondersteld werd bij de vb.).

Maar nu is het volledig duidelijk :)

tom_ schreef:en wat is een temperatuur- drukprofiel weer? =/
is dat dat ding waar je tripelpunt en evenwichtslijnen op staan aangeduid?

Nee, dat zijn fasediagrammen. De profielen worden daaruit afgeleid, met de faseregel (in het boek staat een voorbeeld met zwavel).
Laatst gewijzigd door Laurens op 15 apr 2009, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Chemie”