[Opgelost] Kennisvragen practicum 6

Jaarvak op 9 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
ssneider
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

[Opgelost] Kennisvragen practicum 6

Berichtdoor ssneider » 16 mar 2009, 20:00

Weer een vraag naar correctie, zijn de volgende statements juist?

1) Volgens de Wet van Dalton ligt de kooktemperatuur lager bij een mengsel van vluchtige vloeistoffen met beperkte (tot geen) mengbaarheid dan hun individuele componenten (hier 98,6°C waarbij aniline 180°C en water 100°C als kooktemperatuur bezit bij 1 Atm).
Wet: P = P(0)a + P(0)b
Hogere druk <=> lagere temperatuur vereist (van nature hoge dampdruk, minder energie nodig om de atmosferische druk te bereiken)

2) p 56 van 68 {T,x} (links reël, rechts ideaal), p57 (rechtsboven) {T,t} (Volume 1, Deel 2: Hoofdstuk 7: Fasenleer)
Vrijheidsgraden:
Bij de opwarming: Vr = c + 2 - f = 2 + 2 - 2 = 2
Bij koken : Vr = c + 2 - f = 2 + 2 - 3 = 1 (3 fasen in evenwicht (vloeistof A en B en gas d), als p = cte (zoals in dit geval 1 Atm) ==> Vr = 0)
Vanaf vloeistof B (in dit geval aniline) volledig weggedestilleerd is : Vr = c + 2 - f = 2 + 2 - 2 = 2 (sprongewijze stijging)
Vloeistof A (water) en damp d: Vr = c + 2 - f = 1 + 2 - 2 = 1 (p = cte (zoals in dit geval 1 Atm) ==> Vr = 0)
==> Destillatie stopgezet, enkel nog water over (nutteloos) met achtergelaten onzuiverheden.

3) Formule van Egon onderaan (ongeveer zo): V(H2O) = p(aniline)M(H2O)P(0)(H2O)V(aniline) / p(H2O)P(0)(aniline)M(aniline)
Laatst gewijzigd door ssneider op 22 mar 2009, 11:07, 4 keer totaal gewijzigd.
"If practice makes perfect, and nobody is perfect, why practice?"
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Re: Kennisvragen practicum 6

Berichtdoor Tom » 16 mar 2009, 20:05

ssneider schreef:Weer een vraag naar correctie, zijn de volgende statements juist?

1) Volgens de Wet van Dalton ligt de kooktemperatuur lager bij een mengsel van vluchtige vloeistoffen met beperkte (tot geen) mengbaarheid dan hun individuele componenten (hier 98,6°C waarbij aniline 180°C en water 100°C als kooktemperatuur bezit bij 1 Atm).
Wet: P = P(0)a + P(0)b
Hogere druk <=> lagere temperatuur vereist (toch?)

2) p 56 van 68 {T,x} (links reël, rechts ideaal), p57 (rechtsboven) {T,t} (Volume 1, Deel 2: Hoofdstuk 7: Fasenleer)
Vrijheidsgraden:
Bij de opwarming: Vr = c + 2 - f = 2 + 2 - 2 = 2
Bij koken : Vr = c + 2 - f = 2 + 2 - 3 = 1 (3 fasen in evenwicht, als p = cte (zoals in dit geval 1 Atm) ==> Vr = 0)
Vanaf vloeistof B (in dit geval aniline) volledig weggedestilleerd is : Vr = c + 2 - f = 2 + 2 - 2 = 2 (sprongewijze stijging)
Vloeistof A (water) en damp d: Vr = c + 2 - f = 1 + 2 - 2 = 1 (p = cte (zoals in dit geval 1 Atm) ==> Vr = 0)
==> Destillatie stopgezet, enkel nog water over (nutteloos) met achtergelaten onzuiverheden.

3) Benk nog aant zoeken

3 is die formule die op het verslag van egon staat onderaan

1 is juist, het kookt als de dampdruk gelijk is aan de atmosferische druk
Als het dus van nature hoge dampdruk heeft, moet er minder energie worden toegevoegd om de atmosferische druk te bereiken, dus lager kookpunt

2 twijfel ik, de vrijheidsgraden zijn volgens mij juist, maar de berekening ervan niet volgens mij
Hoezo zijn er 3 fasen in evenwicht bij koken? ik tel er 2: gas en vloeistof
En vanaf vloeistof B is er toch nog maar 1 chemische component aanwezig?
Waarom zet je dan 2 componenten..
ssneider
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor ssneider » 16 mar 2009, 20:31

tom schreef:
2 twijfel ik, de vrijheidsgraden zijn volgens mij juist, maar de berekening ervan niet volgens mij

Ik heb da letterlijk uit het theorieboek die vrijheidsgraden, dus et lijkt me sterk als ze fout zijn, 3 fasen ook in het boek en ook volgens het boek zijn er nog 2 fasen over: damp en vloeistof A, maar die componenten weet ik niet :? (hebk van blzn 58-59)
"If practice makes perfect, and nobody is perfect, why practice?"
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Laurens » 16 mar 2009, 22:03

Ik heb nog een vraagje: bij wat er in het verslag moet, staat er "zoek molecuulformule". Moeten we dat dan ook op het verslag zetten (want dan kijk is nog is ff na hoe dat ook weer moet :? )? Of moeten we gewoon zorgen dat we die molecuulformule kennen voor het verslag?
Tom

Berichtdoor Tom » 16 mar 2009, 22:14

Laurens schreef:Ik heb nog een vraagje: bij wat er in het verslag moet, staat er "zoek molecuulformule". Moeten we dat dan ook op het verslag zetten (want dan kijk is nog is ff na hoe dat ook weer moet :? )? Of moeten we gewoon zorgen dat we die molecuulformule kennen voor het verslag?

wat denk je zelf...
Je hebt niet eens gegeven welke atomen erin zitten, hoe kan je dan molecuulformule bepalen?
en mankeert vast nog wel enkele gegevens daarnaast...

je moet die gewoon kennen...
wsterckx
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor wsterckx » 19 mar 2009, 16:33

tom_ schreef:2 twijfel ik, de vrijheidsgraden zijn volgens mij juist, maar de berekening ervan niet volgens mij

De berekeningen zijn juist van de vrijheidsgraden

Bij het koken zijn er inderdaad drie fasen aanwezig: vloeistof A, vloeistof B en de damp

Terug naar “Chemie”