[Opgelost] Kennisvragen practicum 5

Jaarvak op 9 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
ssneider
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

[Opgelost] Kennisvragen practicum 5

Berichtdoor ssneider » 07 mar 2009, 20:12

Het zou misschien interessant zijn om ook deze vragen gezamenlijk wat nader te bekijken :-) ik heb voor elke vraag een idee voor antwoord, maar ik ben graag volledig, dus als jullie misschien essentiële dingen kunnen aanvullen?

1) Het verloop van de gefractioneerde destillatie kan men als volgt uitleggen adhv het {T,x}-diagram:
a) Men heeft 2 curves op het diagram (boven en onder) respectievelijk de condensatielijn en de kooklijn. Men neemt 2 stoffen A en B waarvan wordt verondersteld dat A een lagere kooktemperatuur heeft als B. Als men bij de breukdestillatie de kooktemperatuur van A bereikt zal deze beginnen verdampen uit het mengsel AB, terwijl B achterblijft (wordt wel in gedacht gehouden dat de damp niet zuiver A is maar wel rijker is aan A dan aan B). Door conctact met de glasringvulling zal de damp weer condenseren tot vloeistof en zakken, totdat hij terug dichter komt bij de warmtebron waardoor deze weer begint te verdampen en naar boven gaat (met een verrijking van A, daardoor wordt de damp vluchtiger en stijgt ze hoger). Na een tijdje bereikt men een kritieke tussenfractie, waarbij de temperatuur kan beginnen stijgen en B begint over te destilleren. De temperatuur zal dan blijven stijgen totdat hij de kooktemperatuur van B bereikt, wat wil zeggen dat A volledig overgekookt is en men dus zuiver B kan opvangen. (aanrader H7, p45-46)
b) Degene met de laagste kooktemperatuur komt als eerste over.

2) De kooktemperatuur van het mengselbevindt zich altijd in het interval [Ta-Tb]. Dit geldt alleen voor ideale mengsels, niet-ideale mengsels wijken af van deze regel (bij een azeotropisch minimum is breukdestillatie zelfs niet mogelijk, bij een maximum speelt dit in het voordeel).

3) Glasvulling dient om de damp beter te laten condenseren. Door een groter contactoppervlak kan men het evenwicht (blijkbaar) beter instellen.

4) Definitie op p 63 in Chemie:Practica

5) Het smeltpunt van een vaste stof ligt altijd lager dan die van zijn zuiver componenten, omdat "onzuiverheden" het smeltpunt verlagen.
Laatst gewijzigd door ssneider op 15 mar 2009, 14:53, 3 keer totaal gewijzigd.
"If practice makes perfect, and nobody is perfect, why practice?"
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Re: Kennisvragen practicum 5

Berichtdoor Laurens » 09 mar 2009, 16:37

ssneider schreef:3) Glasvulling dient om de damp (sneller?) te laten condenseren.

Ik denk niet dat het gaat om sneller, wel om beter. De vulling in de kolom dient om het contactoppervlak te vergroten (dat neem ik toch aan, het staat nl. tussen haakjes bij groot contactoppervlak). Dat groot contactoppervlak is nodig om een optimaal evenwicht te krijgen tussen opstijgende damp en neerdalende vloeistof.

Zonder vulling is er dus een kleiner oppervlak, en zal de destillatie niet optimaal verlopen.
ssneider
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor ssneider » 09 mar 2009, 19:42

Ja dat kan wel een goeie uitleg zijn, maar waarmee in contact? Het is gewoon een rechte kolom ik snap niet hoe ze aan de hand van vulling dat oppervlak weten groter te maken... [?????]
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Tom » 09 mar 2009, 19:48

ssneider schreef:Ja dat kan wel een goeie uitleg zijn, maar waarmee in contact? Het is gewoon een rechte kolom ik snap niet hoe ze aan de hand van vulling dat oppervlak weten groter te maken... [?????]

als je een pot hebt, en je hebt dezelfde pot vol met ballen, dan is het contactoppervlak tussen je stof en de buitenwereld toch veeeeeel groter in die pot met ballen?
Is niet zo moeilijk in te zien lijkt me :p

Maar ik vraag me af waarom dat contactoppervlak net uitmaakt...
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Laurens » 09 mar 2009, 19:56

ssneider schreef:Ja dat kan wel een goeie uitleg zijn, maar waarmee in contact? Het is gewoon een rechte kolom ik snap niet hoe ze aan de hand van vulling dat oppervlak weten groter te maken... [?????]

Ik vroeg me net hetzelfde af...

Ik denk dat dat contactoppervlak te maken heeft met het goed kunnen doorgeven van de warmte, van de destillatiekolom naar de stof.
Tom

Berichtdoor Tom » 09 mar 2009, 20:04

Laurens schreef:

Ik vroeg me net hetzelfde af...

Ik denk dat dat contactoppervlak te maken heeft met het goed kunnen doorgeven van de warmte, van de destillatiekolom naar de stof.

of net omgekeerd
Mss heeft die vulling als bedoeling om de stof af te koelen, zodat de hoogst kokende component lager in de destallatiekolom condenseert en terugvloeit
zodat wat er terecht komt in je maatcilinder een zuiverdere stof is
ssneider
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor ssneider » 09 mar 2009, 20:15

tom_ schreef:Mss heeft die vulling als bedoeling om de stof af te koelen, zodat de hoogst kokende component lager in de destallatiekolom condenseert en terugvloeit zodat wat er terecht komt in je maatcilinder een zuiverdere stof is

Ik denk dat wat tom zegt wel aannemelijk klinkt :?
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Laurens » 09 mar 2009, 20:17

Ik heb er eigenlijk totaal geen idee van, want het grote contactoppervlak is een aparte vereiste voor een goede destillatie, het is geen voorwaarde voor goede verwarmingscondities... Voor zover ik het kan afleiden uit de tekst.

We zullen het is aan Biesemans vragen :D
ssneider
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor ssneider » 09 mar 2009, 20:20

Laurens schreef:We zullen het is aan Biesemans vragen :D

Agreed! :mrgreen:

Terug naar “Chemie”