[Opgelost]Practicum 2: Standardisering van KMnO_4

Jaarvak op 9 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
jules_h
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

[Opgelost]Practicum 2: Standardisering van KMnO_4

Berichtdoor jules_h » 17 feb 2011, 19:30

Hallo iedereen,

Volgende maandag hebben we practicum Chemie, en ik had een vraagje rond die standardisering. Men gaat een oplossing van zwavelzuur en oxaalzuur titreren met KMnO_4. Het uiteindelijke doel is de concentratie van KMnO_4 te bepalen, maar die kennen we toch op voorhand?
Ik dacht dan dat we dan de concentratie van KMnO_4 in de erlenmeyer moesten bepalen, is dat dan =( # mol KMnO_4) / (30 ml(basisvolume) + x ml (toegevoegd volume)) ?

Met voorbaat dank,

Jules.
Ba1 IRW
Laatst gewijzigd door jules_h op 25 jun 2011, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Re: Practicum 2: Standardisering van KMnO_4

Berichtdoor Ruben » 17 feb 2011, 20:56

Als ik het mij goed herinner, tis wel al een paar jaar geleden, is de KMnO4 oplossing niet echt heel stabiel. Dus moet je eerste een titratie doen om de exacte concentratie te weten en niet enkel een benaderde waarde. Khoop dat dit ergens al een deel van het antwoord bevat.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
jules_h
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Re: Practicum 2: Standardisering van KMnO_4

Berichtdoor jules_h » 17 feb 2011, 21:52

Dat is het inderdaad! Ik heb net een mailtje gekregen van Muselle gekregen, kzet het hier als iemand anders hetzelfde probleem zou tegenkomen.
Beste Jules,

De concentratie van de KMnO4 oplossing is 'ongeveer' gekend, maar de onzekerheid op deze concentratie is groter dan gewenst (en de onzekerheid zelf is eigenlijk ook niet gekend). Dit is een gevolg van de reactie gegeven op p.35 van de labonota's (reductie van MnO4- door oxidatie van water).
De KMnO4 oplossing is dus een tijdje geleden gemaakt, met een bepaalde concentratie als doel. Maar door die reductie zal de concentratie doorheen de tijd veranderen, in ongekende mate, wat de oplossing op dat moment ongeschikt maakt als titreermiddel. Om dit op te lossen gaan jullie de KMnO4 oplossing zelf ook eerst titreren met oxaalzuur, een 'oertiterstof' die geen last heeft van het net vernoemde probleem bij de KMnO4 oplossing. Hiermee kan de MnO4- concentratie bepaald worden met een kleine, gekende, onzekerheid.

Pas dan kan het KMnO4 gebruikt worden als titreeroplossing om de FeSO4 oplossing te titreren.

De formule die je in jouw e-mail gegeven hebt kan gebruikt worden om de MnO4- concentratie te bepalen in het bekerglaasje, maar dit is overbodig. De MnO4- concentratie die je nodig hebt is deze die geldt in de buret (dus vóór menging met de oplossing in het bekerglaasje). Deze concentratie, vermenigvuldigd met het volume toegevoegd KMnO4- oplossing (afgelezen op de buret) geeft dan het aantal mol MnO4- dat toegevoegd is.

Met vriendelijke groeten,

Thibault

Terug naar “Chemie”