nog vraagjes ivm cursussen

Jaarvak op 9 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
nismets
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

nog vraagjes ivm cursussen

Berichtdoor nismets » 03 jan 2010, 00:19

joe,ik heb nog een eu "paar" vraagjes ivm de cursus :roll:

Boek 1
• P15 h3 : ik snap niet waarom wanneer delta S =0 de reactie omkeerbaar is en als delta(S)=0 dan kan het zich toch niet in maximale wanorde bevinden (p17 bovenaan)?
• Is de entropie ook een toestandfunctie?
• P22 h3: bij chemische evenwichtstoestand heeft de vrije enthalpie zijn minimumwaarde,en die is =0,maar de vrije enthalpie kan toch ook negatief zijn(zie puntje dervoor),dus dan is deze toch niet minimaal?
• P39 h3 bovenaan: bij temperatuurverhoging moet het evenwicht verschuiven i d richting waarin d reactie endotherm verloopt, opdat het reactiemengsel zou afkoelen. Endotherm betekent toch warmte opnemen?dus als de reactie naar die kant verschuift dan stijgt toch juist de temperatuur nog meer ipv af te koelen?
• Kunnen we uit alleen maar uit Ka of Kb afleiden of een zuur/base sterk of zwak is?
• Mochten we p28-30 schrappen van hoofdstuk4?

Boek 2
• P7 h5: de maximum arbeid kan enkel gehaald worden bij oneindig traag verlopende processen, dus de stroom moet =0 (open klemtoestand), maar dan is er toch geen transport van ionen dus kan het proces in de elektrolytcompartimenten toch niet doorgaan,dus is er toch ook geen arbeid?
• P8 h5: wat is het verband tussen delta(S)=0 => delta(G) = Wmax? Ik weet dat het een gevolg is vd 2e hoofdwet en v p15 en p21 h3 maar toch loop ik mijzelf altijd vast :s
• P15 h6: onderaan, deze gelijkheid... (deze is dan doorkruist) gaat niet meer op?welke moeten we dan gebruiken?
• P2 h6 midden: welke stap is nu snelheidsbepalend,de 1e of de 2e?
• P35 h6 midden: de moleculen moeten een E-berg overschrijden mbv uitwendige E,maar krijgen ze niet voldoende E door de botsingen?
• Wat is de eenheid van delta(G)?

Dank bij voorbaat en aarzel zekers niet om ook vragen te stellen e ;)
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Re: nog vraagjes ivm cursussen

Berichtdoor Tom » 03 jan 2010, 00:27

Ik zal proberen enkele vraagjes te beantwoorden met men kennis van thermodynamica, want ik heb geen tijd om mijn boek chemie van vorig jaar te nemen...

nismets schreef:• Is de entropie ook een toestandfunctie?

Ja

nismets schreef:• Kunnen we uit alleen maar uit Ka of Kb afleiden of een zuur/base sterk of zwak is?

Volgens mij wel

nismets schreef:• Wat is de eenheid van delta(G)?

Joule (of soms Calorie)
Je zal volgend jaar zien (of mss staat het daar ook al) dat G een getransformeerde is van U
Net als U,H,G en A zijn het gewoon energieën
nismets
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor nismets » 03 jan 2010, 10:54

maar voor die laatste vraag ivm met de eenheid, er is hier een formule; K=(k*T/h)*e^(deltaG/R*T)
als je voor delta G joule neemt,dan blijft er in de e-macht toch mol over?wat moeten we hier dan mee doen?
Tom

Berichtdoor Tom » 03 jan 2010, 11:10

hmmm
Het zou ook joule per mol kunnen zijn, maar op zich maakt dat relatief weinig uit

ik heb al soms gezien dat men het uitdrukt als J/mol, en anders gewoon in J geeft met het aantal mol al vermenigvuldigd en het dan nog steeds G noemt

het komt er gewoon op neer dat het een energie is, soms geven ze het ook als energie/mol
jorben
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!

Berichtdoor jorben » 03 jan 2010, 14:31

Wat tom zegt klopt. In principe is G een energie. Maar omdat je meestal over DeltaG spreekt (een energievariatie) druk je G uit in Joule/mol
nismets
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor nismets » 03 jan 2010, 18:46

ok dankuuuu :D
avhammee
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor avhammee » 09 jan 2010, 20:41

• P39 h3 bovenaan: bij temperatuurverhoging moet het evenwicht verschuiven i d richting waarin d reactie endotherm verloopt, opdat het reactiemengsel zou afkoelen. Endotherm betekent toch warmte opnemen?dus als de reactie naar die kant verschuift dan stijgt toch juist de temperatuur nog meer ipv af te koelen?

Endotherm betekent dat het warmte nodig heeft om de reactie in die richting te laten verlopen, op die manier koelt als het ware het geheel op, vermits de energie wordt omgezet om de reactie te laten verlopen.

• P7 h5: de maximum arbeid kan enkel gehaald worden bij oneindig traag verlopende processen, dus de stroom moet =0 (open klemtoestand), maar dan is er toch geen transport van ionen dus kan het proces in de elektrolytcompartimenten toch niet doorgaan,dus is er toch ook geen arbeid?

In dit geval kan de arbeid inderdaad niet benut worden, maar het gaat over reacties in het algemeen. Er zijn veel meer processen dan redoxreacties die in aanmerking komen om arbeid te leveren. Eigenlijk is het zo dat de grootste hoeveelheid arbeid kan geproduceerd worden door oneindig traag verlopende processen. Maar de totale hoeveelheid arbeid wordt over deze oneindige tijd geproduceerd, wat netto per sec. op niets uitkomt (of toch niet op waarneembare manier)...

• P35 h6 midden: de moleculen moeten een E-berg overschrijden mbv uitwendige E,maar krijgen ze niet voldoende E door de botsingen?

Als botsingen veroorzaakt worden door een hogere temperatuur --> hogere beweeglijkheid dan is dat een vorm van uitwendige energie. Om effectief te botsen moet het meestal onder een bepaalde hoek gebeuren en steeds met een zekere inwendige energie (lees ook snelheid). IK heb mijn boek niet opengedaan om dit te schrijven, dus schiet mij niet dood als het niet daarover gaat op die pagina:p

Ik wens je nog veel succes en zal eens kijken naar de andere vragen als ik nog eens wat tijd heb.

Terug naar “Chemie”