[OPGELOST] Regel van Marokovnikov

Jaarvak op 9 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
dirk
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

[OPGELOST] Regel van Marokovnikov

Berichtdoor dirk » 16 jun 2009, 00:43

Hello,

Wikipedia zegt: "In de additie van een verbinding H-X aan een alkeen zal het waterstof-atoom gebonden worden aan het koolstof-atoom dat al de meeste waterstof-atomen heeft, de groep X zal gebonden worden aan het koolstof-atoom met de minste waterstof-atomen."

De cursus (p75 H11): "Als gevolg hiervan, komt het er eigenlijk op neer dat het proton addeert op het C-atoom van de dubbele C=C binding dat het minst gesubstitueerd is."

Moet die minst in de cursus niet meest zijn ...?

EDIT: De cursus is blijkbaar ni verkeerd, mar Hoe gaat ge dan van WIkipedia-uitspraak naar de cursus???
Chibi
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Fout in de cursus: Regel van Marokovnikov

Berichtdoor Chibi » 16 jun 2009, 01:15

de regel in de cursus was geloof ik algemener. En geloof me, willem houdt van algemene dingen. Algemeen in die zin dat ze een groot gebied beslagen. Daarover met hem nog een (aangename) discussie gehad tijdens mijn mondeling (ging toen wel over E-Z vs. cis-trans)
maar dus on-question:
stel dat er aan je dubbele binden nog een restgroep hangt. Neem bijvoorbeeld

CH3--CH3--C(CH3--CH3)-CH2
maw 1-ethyl-1-etheen, en je voert dan zo'n additie uit. Dan zie je onmiddellijk dat het CH2 het minst gesubsitueerd is en dat het bijgevolg daar zal plaatsgrijpen. Om te veralgemenen heb ik mijzelf dan denkbeeldig ingenomen dat H-atomen minder gaan substitueren dan andere halogenen. En als je dat zo doet dan moet het volgens mij kloppen.

moest het wat fout zijn let me know want het is voor mij ook al een zéér lange dag geweest vandaag :D

Terug naar “Chemie”