[OPGELOST]Racemisatie

Jaarvak op 9 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
dirk
Regelmatig forumgebruiker

[OPGELOST]Racemisatie

Berichtdoor dirk » 15 jun 2009, 20:24

Excuseer voor mijn woordgebruik, ma wtf is RACEMISATIE.

Hij zegt op p43 van hfst 11 dat een racemisch mengsel een mengsel van gelijke molhoeveelheden van 2 enantiomeren.

Dan haalt hij dat nog aan bovenaan p48 van hfst 11: " Als algemene regel geldt steeds dat in een achiraal medium, indien de uitgangsstoffen in een reactie achiraal zijn, en de reactieproducten zijn chiraal, deze steeds zullen voortgebracht worden als racemisch mengsel."

En dan nog eens op p59: "Als men bijgevolg uitgaat van een optisch actief, zuiver enantiomeer in de uitgangsstof, zal het
reactieproduct een racemisch mengsel zijn."

en dan nog een paar keer, ma hij zegt nooit eenduidig wat dat is .... [?????]
Beerend
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Re: Racemisatie

Berichtdoor Beerend » 15 jun 2009, 20:51

Je kan je 2 enantiomeren classificeren als rechtsdraaiend en linksdraaiend. (Als je er gepolariseerd licht doorstuurt, de draaiing van het polarisatievlak.)

Als je dan een mengel hebt van die 2 enantiomeren heet dan een dl mengel, van dextro en levo (Lat voor links en rechts). Nu als de concentraties van de links -en rechts draaiende enantiomeer gelijk zijn noem je dat mengel racemisch. Als beide enantiomeren gelijke ontstaanskansen hebben krijg je dan uiteraard een racemisch mengsel.
dirk

Berichtdoor dirk » 15 jun 2009, 21:18

Wa bedoelt ge met gelijke ontstaanskansen?
Beerend
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Beerend » 15 jun 2009, 21:30

dirk schreef:Wa bedoelt ge met gelijke ontstaanskansen?

De kans dat de enantiomeer ontstaat bij een bepaalde reactie. Je kan die kansen beïnvloeden door de keuze van je midden geloof ik. Maar zo gedetailleerd staat het zelfs in de cursus niet uitgelegd :p
dirk

Berichtdoor dirk » 15 jun 2009, 21:35

Beerend schreef:
dirk schreef:Wa bedoelt ge met gelijke ontstaanskansen?

De kans dat de enantiomeer ontstaat bij een bepaalde reactie. Je kan die kansen beïnvloeden door de keuze van je midden geloof ik. Maar zo gedetailleerd staat het zelfs in de cursus niet uitgelegd :p

Ja sorry, ik ben effe ni meer mee. Ge hebteen mengel hebt van die 2 enantiomeren (dextro en levo). Als de concentraties van de links -en rechts draaiende enantiomeer gelijk zijn noem je dat mengel racemisch.

Hier ben ik mee.

Maar die ontstaanskansen. Op wa slaat da precies, op uw reactieproducten ofzo, want ik krijg hier de indruk dat je over uitgangsstoffen bezig bent?
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 15 jun 2009, 23:08

Ik zou eerst eens de organische reacties, met name Sn1 en Sn2 doornemen, dan gaat het al veel duidelijker worden. Het is daar namelijk dat ge die begrippen enantiomeer, chiraal, racemisch etc. effectief toepast en nodig hebt. Het is een beetje redundant om het nu goed proberen uit te leggen, terwijl ge nog niet de ganse context kent.

Daarnaast kan het handig zijn om ook eens in het handboek (BLB) te kijken, daar staan verduidelijkende moleculen en dito uitleg.
Linux is like a wigwam. No Windows, no Gates and Apache inside.
Chibi
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor Chibi » 16 jun 2009, 01:16

Ik had racemisatie als examen vraag, en ik kan je zeggen dat als je de definitie keurig geeft (zoals hij ook in de samenvatting van nymfa noppe staat) dan is hij tevreden en gaat hij daar niet op verder. Ge moet dus gewoon zeggen dat dat een mengsel van 2 enantiomeren is met gelijke molverdeling als ik het mij goed herinner. Otherwise verwijs is naar die bovengenoemde samenvattingen ;)

Terug naar “Chemie”