Vraag 16: hardening; softening

jorben
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!

Vraag 16: hardening; softening

Berichtdoor jorben » 22 jun 2011, 10:28

Waarom hebt ge soms softening en soms hardening? In de les heeft hij dat uitgelegd met tekeningen, maar ik snap niet wat er gebeurt :p.
Gerrit
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Re: Vraag 16: hardening; softening

Berichtdoor Gerrit » 22 jun 2011, 13:21

Dat staat redelijk goed uitgeschrven in die Engelse cursus.
Maar wat ik ook niet snap betrefende die vraag is het volgende:
* we hebben een failure line, dus in het t-sigma vlak. In Desmet zijn cursus kan die worden omgevormd naar het q-p' vlak, wat de bezwijkline geeft. Allemaal mooi en wel, maar in de engelse cursus gebruiken ze dan een CSL in het q-p' vlak dat steeds door de oorsprong gaat. Tot hier snap ik het, maar DAN zeggen ze dat failure plaats vindt op de CSL, dus zou je kunnen denken dat de CSL de failure line is, maar dan in het q-p' vlak uitgeschreven. Maar dat kan niet, want deze laatste gaat steeds door de oorsprong[omdat het niet uitmaakt of je geconsolideerde grond hebt als initiele toestand of iets anders] en de andere niet??

Plus nog een vraagje over geconsolideerde grond: in Desmet zijn cursus geeft hem de indrukking[bij die tabel van die c' en phi' waarden] dat dichtere gronden andere waarden hebben dan de lossere gronden. Oké, maar waarom is de failure line dan recht en bijvoorbeeld geen kromme omdat als men de horizontale as afgaat, de spanningen toch toenemen en de grond dus compacter wordt, waardoor ook de c 'en phi' waarden stijgen??

Terug naar “Soil Mechanics”