Vraagjes kortsluitstromen (VIII Elektrische installaties)

ideglier
Prof in de forumwetenschappen

Vraagjes kortsluitstromen (VIII Elektrische installaties)

Berichtdoor ideglier » 02 jun 2010, 18:17

- Kan er iemand mij het verschil uitleggen tussen maximale en minimale kortsluitstroom, want ik vind die uitleg met die stroomafwaartse of stroomopwaartse klemmen wel wat vreemd (daar kan ik me moeilijk een beeld van vormen).
- Zijn figuren 7.1 en 7.2 dan niet tegenstrijdig volgens de definities?
- Bij punt 5.2.1 pagina VIII.8, waarom gebruik je Uf en niet UL? Want ze zeggen dat de 3-fasige kortsluitingen de grootste kortsluitstromen geven. Maar Uf is toch steeds kleiner dan UL, dus dan zouden de kortsluitstromen bij 2-fasige kortsluitingen toch groter moeten zijn? Ik weet het niet meer...
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
Tom V
Master in de forumwetenschappen
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Re: Vraagjes kortsluitstromen (VIII Elektrische installaties)

Berichtdoor Tom V » 03 jun 2010, 21:37

- Ge pakt de plaats van uw kortsluiting in feite zo dat de stroom het pad zal volgen waarbij ge zo veel (minimale stroom)/zo weinig (maximale) mogelijk impedanties meepakt. Uiteraard moet de kortsluiting plaatsvinden in de leiding waarin de automaat staat die ge beschouwt. Dus ofwel aan de stroomafwaartse klemmen van uw automaat (maximaal), ofwel aan de stroomopwaarte klemmen van het volgende toestel/de volgende automaat die ge tegenkomt (minimaal). Stroomopwaarts is langs de kant van de bron, stroomafwaarts langs de kant van de belasting.
- nee
- Wat er "virtueel" gebeurt is een kortsluiting langs het pad bron-lijn-kortsluitingsdraad-virtuele nulgeleider-bron. Die virtuele nulgeleider is niet de echte nulgeleider (die zit buiten het kortsluitpad), maar omdat uw stromen symmetrisch zijn en hun som dus 0 is, kunt ge wel beschouwen dat die er is en dat uw stroom via daar teruggevoerd wordt. Ge krijgt zo dus 3x het fase-equivalente schema. De spanning die ge ziet is dus wel degelijk de fasespanning.
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
ideglier

Re: Vraagjes kortsluitstromen (VIII Elektrische installaties)

Berichtdoor ideglier » 05 jun 2010, 14:31

Oke, nu zijn de zaken eindelijk verduidelijkt :) . Thx Tom! :P
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding

Terug naar “Inleiding tot de elektrotechniek”