Pagina 1 van 3

Examen januari 2005

Geplaatst: 22 jan 2009, 15:44
door Gill
Aangezien andere topic nog niet echt overzichtelijk was en over vanalle exames ging maak ik effe apparte voor januari 2005
Ik heb zoveel mogelijk proberen op te lossen, over het aantal bytes ben ik nie helemaal zeker maar de redenering ligt erges in de buurt denk ik. Ook bij het bewijs had ik probleempje zoals ge zult zien.. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
FOUT GEMAAKT, UITLEG ZIE HIERONDER :P

Afbeelding

Verbeteringen, opmerkingen zijn dus altijd welkom... Daarom dan ook deze topic :)

Re: Examen januari 2005

Geplaatst: 22 jan 2009, 15:49
door Rednas
bij de meerkeuze hebk toch iets anders bij 2 dingskes:p

virtueel geheugen vertraagt wel, staat hier ook erges opt forum waarbij dan nog een reactie van den Tibi

en technische tekeningen worden niet door bitmaps voorgesteld aangezien ge pixel per pixel moet programmeren en ge dus beter met gestructureerde beelden werkt:p

kan zijn dak ook fout zit zeh:p

Re: Examen januari 2005

Geplaatst: 22 jan 2009, 15:51
door Gill
Rednas schreef:bij de meerkeuze hebk toch iets anders bij 2 dingskes:p

virtueel geheugen vertraagt wel, staat hier ook erges opt forum waarbij dan nog een reactie van den Tibi

en technische tekeningen worden niet door bitmaps voorgesteld aangezien ge pixel per pixel moet programmeren en ge dus beter met gestructureerde beelden werkt:p

kan zijn dak ook fout zit zeh:p

ow ja bij bitmap heb ik mij gewoon vergist da wist ik wel...
En virtueel geheugen wist ik ni, bedankt :)

Re: Examen januari 2005

Geplaatst: 22 jan 2009, 17:06
door Lixen
Bij de vraag van de foto van 5 Megapixels.
1 Megapixel is toch 1.000.000 pixels, dus 5 Megapixels dan 5.000.000, dus kom je toe met evenveel gehele getallen.

Nu de vraag is raar gesteld, omdat je als je maar zoveel gehele getallen nodig hebt, je het ook kunt voorstellen met meerdere gehele getallen, dus is het niet echt fout, maar tenzij mijn redenering niet juist is lijkt 15.000.000 me teveel...

Re: Examen januari 2005

Geplaatst: 22 jan 2009, 17:11
door Beerend
Lixen schreef:Bij de vraag van de foto van 5 Megapixels.
1 Megapixel is toch 1.000.000 pixels, dus 5 Megapixels dan 5.000.000, dus kom je toe met evenveel gehele getallen.

Nu de vraag is raar gesteld, omdat je als je maar zoveel gehele getallen nodig hebt, je het ook kunt voorstellen met meerdere gehele getallen, dus is het niet echt fout, maar tenzij mijn redenering niet juist is lijkt 15.000.000 me teveel...


Als je stelt dat een pixel een kleur voorstelt in RGB waardes heb je voor elke pixel 3 getallen nodig en zo kom je dan wel op die 15.000.000. Net even verzonnen, geen idee waar dat in de cursus zou staan ofzo.

Re: Examen januari 2005

Geplaatst: 22 jan 2009, 17:22
door mistermojito
Beerend schreef:
Lixen schreef:Bij de vraag van de foto van 5 Megapixels.
1 Megapixel is toch 1.000.000 pixels, dus 5 Megapixels dan 5.000.000, dus kom je toe met evenveel gehele getallen.

Nu de vraag is raar gesteld, omdat je als je maar zoveel gehele getallen nodig hebt, je het ook kunt voorstellen met meerdere gehele getallen, dus is het niet echt fout, maar tenzij mijn redenering niet juist is lijkt 15.000.000 me teveel...


Als je stelt dat een pixel een kleur voorstelt in RGB waardes heb je voor elke pixel 3 getallen nodig en zo kom je dan wel op die 15.000.000. Net even verzonnen, geen idee waar dat in de cursus zou staan ofzo.


15.000.000 is effectief correct, 1pixel wordt voorgesteld door 3 kleuren, zoals Beerend zegt dus! :-)

Re: Examen januari 2005

Geplaatst: 22 jan 2009, 17:29
door Rednas
was eerder al is besproken ook dachtek:p

Re: Examen januari 2005

Geplaatst: 22 jan 2009, 17:41
door mistermojito
Staat dat eigenblijk ergens in den boek uitgelegd hoe ge het totaal aantal bytes moet berekenen?? :-)
Kben da precies nog ni echt tegengekomen...

@Gill: zedde bij u eindberekening van u bytes opt einde die 2*4 van u CARDINALS key en found (regel 3) niet vergeten bijtellen, of mis ik mij ergens...

Re: Examen januari 2005

Geplaatst: 22 jan 2009, 18:09
door Beerend
mistermojito schreef:Staat dat eigenblijk ergens in den boek uitgelegd hoe ge het totaal aantal bytes moet berekenen?? :-)
Kben da precies nog ni echt tegengekomen...

@Gill: zedde bij u eindberekening van u bytes opt einde die 2*4 van u CARDINALS key en found (regel 3) niet vergeten bijtellen, of mis ik mij ergens...


1 byte = 8 bits en dat is volgens mij het enige wat je moet weten ?

Re: Examen januari 2005

Geplaatst: 22 jan 2009, 18:18
door Gill
mistermojito schreef:Staat dat eigenblijk ergens in den boek uitgelegd hoe ge het totaal aantal bytes moet berekenen?? :-)
Kben da precies nog ni echt tegengekomen...

@Gill: zedde bij u eindberekening van u bytes opt einde die 2*4 van u CARDINALS key en found (regel 3) niet vergeten bijtellen, of mis ik mij ergens...


Idd ben iets belangrijk vergeten, en heb zelfs een grote fout gemaakt omda ik er zelf nog nie goe mee weg was maar kheb juist uitleg gevraagd aan mijn broer (die puur informatica gestudeerd heeft) en als volgt is het dus WEL juist, en om direct ook alles op te helderen over totaal aantal bytes berekenen:

1) Module: 3 * 4 (adres + links)
2) VAR array: 1 000 000 * 4
3) VAR key, found: 2 * 4
4) Procedure search: 3 * 4 (adres + links)
er wordt verwezen naar het ADRES van de array aangezien dit variabele parameter is -> 4 bytes
er wordt een kopie gemaakt van de waarde van de parameter key aangezen dit waarde-parameter is -> 4 bytes
(meer info over verschil tussen beide: google op value <-> reference bij java)
er worden nieuwe variabeles gedeclareert -> 3 * 4
5) procedure Src: 3 * 4 (adres + links)
geen variabele parameters -> er wordt 2 keer een kopie gemaakt van de waarde --> 2 * 4 bytes


Alles optellen en ge zou er moeten komen.

Het lastige bij deze oefening om het verschil te zien is natuurlijk dat adres en cardinal evenveel plaats in beslag nemen. Stel nu dat het adres 4 bytes in beslag zou nemen en een cardinal 2 bytes (zoals bij de mail van Tiberghien, zie andere topic) dan had bij stap 4 de procedure search bij de variabele parameter 4 bytes in beslag genomen (hier wordt verwezen naar het adres), en bij de waarde-parameter 2 bytes omdat er een kopie wordt gemaakt van de waarde.

Dit verklaart in feite ook de "output"-oefening. De waarde van de parameter op de eerste plaats wordt enkel gekopieerd, maar er gaat dus niets veranderen aan de waarde van de variabele waarvan de kopie gemaakt is, terwijl bij de variabele parameter er verwezen wordt naar het adres en deze dus WEL gaat veranderen.