5 megapixel zijn

Jaarvak op 7 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen

5 megapixel zijn

Berichtdoor Ruben » 30 jan 2008, 17:46

hoeveel gehele getallen?
is 15 * 10^6 mogelijk of niet
Ruben
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Pieter
Regelmatig forumgebruiker
Contacteer:

Re: 5 megapixel zijn

Berichtdoor Pieter » 30 jan 2008, 17:48

Ik denk het niet, moeten het niet altijd binaire getallen zijn?
Laurent
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor Laurent » 30 jan 2008, 18:26

Als ik me niet vergis tel je per pixel 3 kleuren

Dus 15*10^6

Laurent
msicaron
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor msicaron » 30 jan 2008, 18:37

Laurent schreef:Als ik me niet vergis tel je per pixel 3 kleuren

Dus 15*10^6

Laurent

hangt er vanaf hoe je je beeld wil opslaan denk ik. In photoshop kan je bv kiezen tussen RGB en CYMK en BW
in het eerste geval heb je per pixel 3 mogelijkheden qua kleur maar een pixel dan bv al door een twee bit woord voorstellen aangezien je dan 4 mogelijkheden hebt en je maar 3 keuren hebt. Een CYMK kleurenkeuze kom je ook met 2 bit toe.
Maar dan weet je enkel de keur en niet de intensiteit, belichting,..
"I reject your reality and substitute my own!"
(Adam Savage Mythbusters)

http://dsc.discovery.com/fansites/mythbusters/mythbusters.html
Tom V
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 30 jan 2008, 19:08

Wikipedia is uw vriend! Ik citeer:

Wikipedia schreef:Elke pixel heeft een kleur. Die kleur wordt vaak beschreven met een of meerdere bits (een 'bit' is een afkorting voor 'binary digit'). Het aantal bits per pixel bepaalt het aantal kleuren dat een pixel kan weergeven. Een twee-bit pixel kan 4 kleuren weergeven; een 8-bit (één byte)-pixel geeft 256 kleuren weer. In het algemeen kan een pixel 2n kleuren weergeven als n het aantal bits is. Welke verschillende kleuren een pixel kan weergeven hangt niet alleen af van het aantal bits dat beschikbaar is, maar ook van de gebruikte kleurcodering. Er kan worden afgesproken dat iedere primaire kleur een aantal bits krijgt (RGB) of dat iedere unieke combinatie bits verwijst naar een bepaalde kleur in een palet. Dit laatste systeem wordt gebruikt in GIF-plaatjes, die maximaal 256 kleuren kunnen gebruiken.

Hoe hoger de schermresolutie en hoe groter het aantal bits per pixel, hoe meer computergeheugen nodig is om alle informatie op het scherm te verwerken. In de allereenvoudigste weergave (1 bit = 1 pixel) kan een pixel alleen 'aan' of 'uit' staan.

of maw, hangt af van het aantal bits per pixel (zoals msicaron al ongeveer aangaf)
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Ruben

Berichtdoor Ruben » 30 jan 2008, 19:37

maar zoals pieter vermeld stond in de vraag GEHELE getalen, dit was een waar of ni vraag dus kan dit de adder zijn want anders als het afhangt vzn aantal bits kan men de vraa g niet beantwoorde want er stond niet altijd in de vraag dus mag ik cocludere dat de vraag niet waar is ?
Ruben
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 30 jan 2008, 19:48

pauwke schreef:maar zoals pieter vermeld stond in de vraag GEHELE getalen, dit was een waar of ni vraag dus kan dit de adder zijn want anders als het afhangt vzn aantal bits kan men de vraa g niet beantwoorde want er stond niet altijd in de vraag dus mag ik cocludere dat de vraag niet waar is ?
Ruben

Volgens mij is dat het niet hoor. Het is niet omdat een apparaat met binaire getallen werkt, dat ge een bitmap niet met gehele getallen kunt voorstellen.
Volgens mij bedoelt hij ook dat het waar is, maar ik vind de vraag sowieso onduidelijk.
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
wim

Berichtdoor wim » 31 jan 2008, 11:51

Ik ben er vrij zeker van (= 99,99%) dat het antwoord op de vraag 'juist' is. Waarom?

Omdat alles wat jullie tot hier gezegd hebben ongeveer waar is: een foto wordt inderdaad opgeslagen als RGB, CMYK of zwart-wit en daardoor kan elke pixel voorgesteld worden door 3 (RGB), 4 (CMYK) of 1 (zwart-wit) getallen. Die getallen worden intern opgeslagen als binaire cijfers (maar dat blijft dus een getal, he). Standaard is dit voor RGB 8 bits (=1 byte) en varieert de kleurcomponent van 0 (kleurloos) tot 255 (full). Dat belet echter niet dat je een kleur kan opslaan als, ik zeg maar, 16 bits. Het onzinnige daaraan is dat ons oog het verschil niet zal merken tussen 65536 verschillende kleurschakeringen van eenzelfde kleur...

Nog kort dit over de intensiteit: check it maar in photoshop (of paint): er bestaat een bijectie tussen { intensiteit, helderheid, verzadiging } en { R, G, B } :)
In mensentaal: als ge de kleur verandert, verandert de intensiteit en omgekeerd...
Afbeelding
- I only wear my sunglasses at night -
Pieter
Contacteer:

Berichtdoor Pieter » 31 jan 2008, 13:34

In het hoofdstuk 1 van boek 1 wordt wel gezegd dat een bitmapafbeelding 10*10^6 getallen vraagt (kleur & helderheid). Er staat wel niet bij vermeld om hoeveel MP het gaat. (Ofwel 3.33 MP en dan is het antwoord van het examen juist, anders is het fout)
Aushim
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 01 feb 2008, 08:16

Beste ingenieurs in wording,

Zijn jullie niet te ver aan het zoeken? Een geheel getal is toch niet enkel 1 of 0?
Een byte (of 8 bits) is toch ook een geheel getal?

Als men nu zegt dat elke pixel 3 bytes inneemt (wat in de meeste fototoestellen wel zo is geloof ik...), dan neemt een 5 MP in totaal 15*10^6 bytes en dus 15*10^6 gehele getallen...

Bon ik ben misschien volledig fout maar ik denk wel dat hij het zo bedoelde...

Terug naar “Informatica”