Vragen informatica

Jaarvak op 7 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
ElienH
Nieuw lid
Nieuw lid

Vragen informatica

Berichtdoor ElienH » 12 jan 2011, 22:17

Ik ben net een dagje bezig geweest met het maken van oude examens van informatica. Maar ik heb toch nog een aantal vragen.
Alvast heel erg bedankt om er even naar te kijken!
Groetjes,
Elien

1)Er is zo’n vraag die vaak terugkomt en te maken heeft met de syntax van instructies. Je moet telkens zeggen wat het type van Res wordt (eventueel kan dit een fout geven) en wat zijn waarde dan wordt (ook dit kan fout worden, door bv een deling door nul). Van de volgende opgaven ben ik niet zeker:
1.1) a, b en c zijn van het type Cardinal en hebben de waarden 1,2 en 4
Res:=FLOAT(a/c)
Res:=2*a=b
Res:=a*2+b MOD c
Res:=c DIV a MOD c
1.2) a, b en c zijn van het type Real en hebben de waarden 1.0,2.0 en 3.0
Res:=TRUNC (b/c+0.5)
Res:=2.0*a=b
Res:=a=FLOAT (TRUNC (c/b))
1.3) a, b en c zijn van het type Real en hebben de waarden 1.0,2.0 en 4.0
Res:=a=( (c/b) / 2.0)
En mag je / ook gebruiken om de deling aan te duiden bij Cardinals en Integers? Met andere woorden: is er geen verschil tussen de DIV en / ?

En dan zijn er nog een tiental vragen die ik maar niet opgelost krijg. Kent iemand misschien het antwoord?
2)Het programma van de 8-koniginnen verbeteren: vraag 9 op het examen uit 1998 van januari of vraag 10 op het examen uit 2003 van januari
3)Het verschil uitleggen tussen 2 programma’s: vraag 6 op het examen van 2000 van januari
4)Bepalen hoeveel keer de Fibonaci-procedure wordt opgeroepen en hoeveel bytes het programma innneemt: vraag 8 op het examen van 2000 in januari of vraag 10 op het examen uit 2003 in januari
5)Hoeveel bytes neemt het 8-koniginnen programma in : vraag 10 op het examen uit 2002 uit januari
6)Hoeveel bytes neemt dit programma in: vraag 8 op het examen van de architecten uit 2002 van januari
7)Een programma tekent ‘sterretjes’: wat tekent het en hoevel bytes neemt het in: vraag 5 en 6 uit het examen van 2004 van januari (ik zie wel wat het tekent, maar vraag me af of het een soort zandloper wordt of gewoon 1 driehoek?)
8)Wat doet dit programma en hoeveel keer wordt de IF instructie uitgevoerd: vraag 7 uit het examen van 2004 van januari
9)op vraag 7 uit het examen van januari 2005 heb ik volgend antwoord:
efg abcdebgl
beg abcdbbgl
Maar ik vraag me af of dit wel klopt, omdat er zo 3 lijntjes staan?
10)Hoeveel bytes neemt dit programma in: vraag 9 op het examen van 2005 van januari

’t zou heel handig zijn als iemand de oplossing heeft over zo’n vraag over geheugenbeheer. Hij vindt dat precies nogal belangrijk, aangezien dat veel terugkomt, maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dat moet...
jorben
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!

Re: Vragen informatica

Berichtdoor jorben » 12 jan 2011, 22:33

Voor het berekenen van het aantal bytes bekijk dan deze topic eens: http://studentenforum-ir.vub.ac.be/viewtopic.php?f=10&t=208
Belle
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Re: Vragen informatica

Berichtdoor Belle » 20 jan 2011, 16:59

Elien, bij die eerste vraag... Gewoon eens proberen te programmeren en zien wat het geeft, nee?
Het lijkt mij logisch dat een cardinal delen door een cardinal terug een cardinal geeft, dus dan zou 1/4 (a/c) afgerond worden en 0 geven, waardoor de eerste vraag een real met waarde 0.0 zou geven?

Maar 'k ga dat toch ook eens gewoon programmeren en dan een schoon lijstje maken, kan nog handig zijn.

Terug naar “Informatica”